Nieuw Canfranc station omgebouwd tot luxehotel

FRAMETEC 38, XPS N VII L, PURETEC 34

Nieuw Canfranc station omgebouwd tot luxehotel

Project details

  • Producten: FRAMETEC 38, XPS N VII L, PURETEC 34
  • Toepassing: Hout- & staalskeletbouw, Perimeter (kelder), Vloer, Scheidingswand
  • Type gebouw: Hotel
  • Projectpartners: Ingennus
Nieuw Canfranc station omgebouwd tot luxehotel
FRAMETEC 38
Nieuw Canfranc station omgebouwd tot luxehotel
XPS N VII L
Nieuw Canfranc station omgebouwd tot luxehotel
PURETEC 34
URSA

Het station Canfranc in Huesca, een gebouw met een rijke geschiedenis, is voortaan een luxehotel. Ook al onderging het pand een grondige renovatie, aan het oorspronkelijke uiterlijk werd niet geraakt.

Het stationsgebouw werd in 1928 officieel geopend door koning Alfonso de 13e en de Franse president Gaston Doumergue. Twee bedrijven, Midi Francés en Norte de España, wilden een spoorwegverbinding tussen Spanje en Frankrijk aanleggen, waarbij ze wilden gebruikmaken van de lijn die Huesca met Jaca verbond. Na de aanleg van de Somporttunnel – voltooid in 1914 – bereikte de lijn eindelijk Canfranc.

Het gebouw naar een ontwerp van de ingenieur Fernando Ramírez de Dampierre beleefde zijn hoogdagen in de jaren 1940, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zowel de Duitsers als het Franse verzet gebruikten het station als een strategisch knooppunt. De Fransen slaagden er zelfs in om hier duizenden Joden uit heel Europa te verbergen en te helpen ontsnappen. In april 1970, na de vernieling van de L’Estanguetbrug aan Franse zijde, kwam het internationale spoorverkeer er tot stilstand.

Voor Ingennus, het architectenbureau dat de verbouwing in goede banen leidde, was een van de centrale uitgangspunten dat de werkzaamheden niet mochten raken aan de oorspronkelijke esthetiek en vormgeving van dit gebouw van iets meer dan 3000 m². Mónica Tello, technisch architect en duurzaamheidscoördinator bij Ingennus en verantwoordelijk voor het uitvoerende beheer van de renovatiewerkzaamheden, legt uit dat het geen moeite kostte om het oorspronkelijke uiterlijk van de gevel te behouden. “We hebben de schil van binnenuit aangepakt en de luchtdichtheid en isolatie van in het station opgebouwd. Alleen de 365 ramen moesten we vervangen door energiezuinigere exemplaren met dezelfde afmetingen.”

Bij de werkzaamheden die Tello uitvoerde – en waarvoor ze op het Gala de la Edificación Aragonesa in 2021 een prijs in de wacht sleepte – was de keuze voor een geluidsisolatiesysteem van cruciaal belang. “De isolatie in het gebouw fungeert als een beschermende laag die het gebouw aan de binnenkant, het dak, de gevel en de vloer omgeeft. We hebben berekend hoe dik die laag moest zijn opdat er geen warmte zou ontsnappen uit het gebouw. Als extra voordeel hadden we zo veel minder krachtige installaties nodig dan wanneer we minder isolatie hadden gebruikt”, vertelt ze.

Voor de isolatie installeerden de projectleiders 26.000 m² URSA TERRA T18P, een isolatiepaneel dat uitstekend presteert op het vlak van thermisch en akoestisch comfort. Daarnaast werd er 9600 m² URSA TERRA Plus 32 T0003 geplaatst, waarop er evenveel URSA SECO membraan werd aangebracht. Dit systeem, bestaande uit isolatiewol met hoge thermische geleidbaarheid en een membraan van polypropyleen, maakt het gebouw lucht- en waterdicht. Het URSA TERRA Mur Plus systeem van 5, 10 en 14 centimeter dik (afhankelijk van de isolatiebehoefte van elk van de ruimten) vormt de kers op de taart.

Ook waterdichtheid was erg belangrijk. Het project was namelijk volgens de criteria voor passiefhuizen ontworpen, waarbij volgens de duurzaamheidsmanager van het project “ventilatie met warmteterugwinning, luchtdichtheid, isolatie, schrijnwerk met driedubbele beglazing en koudebruggen allemaal in aanmerking zijn genomen. Zo zijn de luchtkwaliteit en het thermische en akoestische comfort uitstekend, zonder ongewenste tocht. Bovendien zijn we correct met afval omgegaan en hebben we materialen gebruikt die niet schadelijk zijn voor de gezondheid.”

Het project omvat eveneens de ingebruikname van een nieuw passagiersstation in 2021, nadat de regering van Aragon had toegezegd om de esplanade van Arañones, waar zich het internationale Canfranc station bevindt, te herstellen. De projectverantwoordelijken hopen dat de werkzaamheden aan het nieuwe hotel in de komende maanden worden afgerond.

Location: 22880 Canfranc-Estación, Huesca

De isolatie fungeert als een beschermende laag die het gebouw aan de binnenkant, het dak, de gevel en de vloer omgeeft.

Gerelateerde projecten

  1. Home
  2. Reference projects
  3. Nieuw Canfranc station omgebouwd tot luxehotel